Followers

Tuesday 24 April 2012

Ibubapa umpama berlian, tiada galang ganti,,,

salam,, rasa mcm da lame tak update blog ni kan,,hehehhe,, so, arini saya nak update tentang ibubapa. ibubapa adalah insan teristimewa dalam hidup kita, ia adalah satu anugerah yang tidak ternilai yg diberikan Allah kepada kita. jadi adalah menjadi satu tanggungjawab yg besar kepada kita untuk menjaganya sehingga hari tua. pengorbannya sunnguh besar dan tidak dapat kita balas degn wang ringgit.

ibulah yg telah mengandungkan kita slame 9 bulan, degn kesakitan yg dialami semasa melahirkan kita, menjaga kita siang dan malam, menyusukan kita dan mendidik kita sehinggalah kita boley berdiri dgn sendri. tanpa mengenal erti jemu dan bosan, mereka menjaga kita tanpa sebarng rungutan. namun apa yg berlaku pada masa kini amat mengecewakan kita, jika kita lihat didada-dada akhbar mengenai anak yg meninggalkn ibunya di motel murah, rumah orang tua, dimasjid dan sbaginya adalh seorg insan yang tidak berperikemanusiaan.

adakah mereka tahu bahawa dengn berbuat dmikian, mereka telah dikategorikan sngai ank yg derhaka. nauzubillah,, sesungguhnya ank yg derhaka tidak akn cium bau syurga. sungguh betapa Allah itu memuliakn darjat seorng ibubapa. tidak terlintaskah difikiran mereka bhwa sewaktu kecil, ibubapalah yg menjaga dn menatang bgai minyak yg penuh..yang menyekolahkan mereka sehingga berjaya ke menara gading, namun ap yg mereka dpt? hnyalah makian serta cacian drpd ank mereka sendri. tidak kurang pula dengan ank yg menghantar ibubpanya ke rumah orng tua. alasan hanya satu,,,mereka sbuk dgn kerja masing-msing dan tiada masa untuk menjaga ibubpanya.

oleh itu, sengai seorang ank, kita mempunyai tugas yg berat yang perlu digalas,, sesungguhnya syurga itu dibawah telapak kaki ibu!. sejahat mana dan seburuk manpun ibubapa kita, jgnlah dehaka terhadp mereka, jika mereka tiada, maka tiadalah kita didunia ini,,ingatlah bhawa azab siksa akan menunggu bgi mereka yg derhaka terhadap ibubpanya. selagi hayat dikandung badan, selagi itulah kita wajib menjaga ibubapa kita sehingga ke akhir hayat mereka.

oleh itu,,TERIMA KASIH IBU!,,TERIMA KASIH AYAH!!,,luv u all forever,,,=)



mak yang tercinta,,luv u forever,,,=)





No comments:

Post a Comment