Followers

Sunday 6 May 2012

Bersama memartabatkan pantun warisan negara,,



 Burung Merak di pohon angsana,
mata biasan si burung helang, pelbagai watak citra busana,
citra warisan bangsa terbilang.


Ruang bunyi suara melantun,
Lagu ampun di sunyi hari,
pandai bernyanyi bijak berpantun,
peserta anggun arif bestari.


salam,, hohoho,,jmpe lagi kita!!,,arni saya nak update status mengenai sedikit pengalaman saya ketika pesta pantu MAKUM 2012 yg bertempat di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) minggu lalu. saya ditugaskan untuk cover berita sebagai Ejen Berita HEP, so sepanjang saya berada disana, saya melihat betapa berbakatnyer para pemantun dalam berpantun. sungguh, begitu berbakat mereka, jarang ada anak muda yang berminat dalam berpantun ini. cara mereka menyampaikan juga amat bagus dan ketika itu bru saya dapat merasai akan kemanisan pantun melayu yang semakin lenyap ditelan zaman.

kebanyakkan mereka yang menyertai MAKUM tersebut adalah pelajar tahun 1 dan ini merupakan pengalaman serta kenangan yang terindah dalam hidop mereka.


MESRA..antara pemntun-pemantun MAKUM 2012,,hihihi,,in memory,,=)



SEMANGAT..wakil dari USIM,,hehehe,,




jika selama ini kita tidak mengambil tahu akan kewujudan pantun-pantun melayu pda zaman sekarang, maka akan hilanglah ia didunia ini. sesungguhnya pantun itu amat unik serta mengandungi ciri-ciri tradisional.
ia juga di amalkan sejak zaman melayu melaka ag, jdik kita sebagai generasi baru hendaklah menjaganya sehingga ke generasi akan datang.

BANGGA..juara n naib juara pantun MAKUM 2012,,hihihi,,
inilah yang dikatakan alah bisa tegal biasa, mengambil peluang ini adalh satu cabaran bagi mereka dalam mempelajari dunia pantun ini..hehehe..saya rse stkat ini sjelah untuk ari ini,,pper pon tqvm kerana sdi membace blog yng x sbrpe ini pon,,hehehhe,,so,,sekian,,adios!!!,,

DALAM KENANGAN..hehehe,,bersama pemantun USIM,,=)


No comments:

Post a Comment